Etalage Art

24-03-2021 / 11-04-2021

Elke avond, na zonsopgang is mijn video ‘New Romantix‘ te zien vanaf de tweede etage van het oude V&D gebouw in het centrum van Dordrecht (zonder audio).

New Romantix, video, zwart-wit, “02:35 min., 2021. Muziek door Roberto Auser (plantetausland.com).

video still ‘New Romantix’, 2021

Elatage Art wordt georganiseerd door SBK Dordrecht.

Vandaag, 24 maart 2021, is de honderdste dag dat musea en galeries gesloten zijn. In heel het land wachten exposities op bezoekers en de kunstsector kan niet langer stil blijven staan. Daarom brengt SBK kunst naar buiten als medicijn tegen de leegte van deze tijd. In nauwe samenwerking met stichting DOOR, Iconoclash en Pictura zijn de etalages van het leegstaande V&D-gebouw in de binnenstad van Dordrecht door toonaangevende kunstenaars omgetoverd tot werelden op zich.

Speciaal voor deze gelegenheid werden Arno Coenen, Elise ’t Hart, Herman Lamers, Daniel Arthuus en Yvo van der Vat uitgenodigd om de verschillende etalages vorm te geven en kunstwerken te selecteren. Naast werken van gevestigde namen als Erwin Olaf, Lily van der Stokker, Teun Hocks, Richard Hefti en Cor van Gulik, is er aanstormend talent te zien en blijven verschillende performance-, belevings- en geluidskunstenaars betrokken bij het project om hier een dynamische totaalervaring van te maken die blijft ontwikkelen .

Niet zomaar doeken achter glas, maar etalages als attracties waarin kunstwerken de hoofdrol spelen en voorbijgangers worden uitgenodigd onderdeel te zijn van de verhalen die hier verteld worden. QR-codes op de ramen bieden informatie over de kunst die zichtbaar is. Binnen de mogelijkheden van de coronamaatregelen, kunnen toeschouwers in de buitenlucht en op veilige afstand van elkaar ontsnappen aan de dagelijkse realiteit van deze tijd. Een statement om te laten zien waar de kunstsector toe in staat is.

Als je snel kijkt, lijkt het werk van Arno Coenen wel reclame voor een nieuwe apotheek die hier opent. Op de bruistabletten die uit de kokers vliegen prijkt niet het logo van Bayer, maar dat van ART. “Schoone Kunst, vitamines voor de ziel. Ondersteunt de mentale weerstand.”  Een etalage verder huilt de kinetische schedel van Jelle Korevaar, terwijl de ja-knikkers in het mechanisme zachtjes olie naar de ogen pompen. Loop je een stukje door, dan sta je voor een absurde klinische ruimte van Yvo van der Vat vol met kunstwerken en een behandelstoel. In een periode van tien dagen vond er achter alle ruiten van het monumentale gebouw van architect Jan Kuyt een metamorfose plaats. En wat er te zien is blijft in verandering. Iconoclash heeft Rob Vis en Manuela Porceddu uitgenodigd om de glazen gevel van 166 m2 te transformeren tot een kunstwerk. Daniel Arthuus exposeert met tien jong afgestudeerden in de achtervleugel, de neonkunstwerken van Herman Lamers maken een feest van het vallen van de avond en de videobouwwerken van Norman Maus evolueren per dag. 

Etalage.art – tevens de website – laat zien dat commerciële belangen en autonome kunst elkaar niet hoeven uit te sluiten. Kunstenaars hebben expositieruimte nodig en de winkeliers hebben behoefte aan een invulling van hoge kwaliteit. Na een aanvraag van Winkelcentrum Statenplein, die baat heeft bij opvulling na de jarenlange leegstand in de binnenstad van Dordrecht als gevolg van het faillissement van V&D, sloten de kunstinstellingen, kunstenaars en ondernemers de handen ineen.

Het resultaat is even verwonderend als oplossingsgericht: de eerste expositie die niet werd tegengehouden door de lockdown. Een primeur die naast het werk ook de vindingrijkheid van de kunstsector tentoonstelt.